Rawfood – fakta

Rawfood, eller råkost som är ett mer bekant namn på svenska, är som namnet antyder, rå och otillagad mat. En rawfoodkost innebär att maten inte uppvärms till över 42 grader Celsius vid tillagning. Detta innebär också att mejeriprodukter och andra pastöriserade produkter utesluts från kosten helt eller till viss del. Många äter en blandad kost men med basen inom rawfood.

Förespråkare för rawfood framhåller att viktiga näringsämnen som vitaminer och mineraler till stor del försvinner när mat upphettas. Detta undviks inom rawfoodmatlagning och maten får således ett maximerat näringsinnehåll. De hälsofrämjande egenskaperna är många och det framhålls även att rawfood är bra för de som vill hålla en jämn vikt och undvika viktuppgång. Eftersom maten har kvar alla näringsämnen så ger det också en jämnare blodsockernivå över längre tid.

Inte bara vegetariskt

Det debatteras inom rawfoodvärlden om huruvida denna typ av kost ska innehålla kött eller inte men det finns en del animaliska livsmedel som kan ätas råa. Sashimi, tunt skuren, rå fisk och carpaccio, tunt skuret kött, känner många till och dessa rätter är helt rätt inom rawfoodköket. Men till största delen innebär rawfood att maten är vegetarisk eller vegansk.

Människor som håller sig till en strikt rawfoodkost bör vara uppmärksamma på proteinnivåer och fetter då det är något som ofta saknas inom rawfood. Protein från kött kan ersättas med nötter, svamp och avokado exempelvis. Även nyttiga fetter finns i avokado och nötter och därför innehåller också många rawfoodrecept nötter eller avokado i någon form.

Istället för att upphetta maten är torkning en vanlig tillagningsmetod för att ge mat ny textur och karaktär. Även kallrökning går bra och grönsaker som kallrökts en kort stund får en underbar fördjupad smak.

Som substitut för kolhydratrik pasta är det vanligt att grönsaker svarvas till långa spagettiliknande band, detta är gott i både sallad och som tillbehör. Många är skeptiska till denna typ av kost men forskning visar att kosten har ger många hälsofrämjande effekter så länge uppmärksamhet riktas mot de eventuella proteiner och fettbristerna i kosten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *